En sund livsstil / Så här har mitt liv sett ut

Vad är en sund livsstil?

När jag var liten var jag smal som en sticka. Det var inte förrän i puberteten som kilona började öka. Jag har alltid varit svag för sötsaker och i synnerhet smågodis. Vi hade en godisaffär bara ett par kvarter från vårt hus i Lilla Edet som sålde väldigt billigt smågodis - not good for me!

När jag gick i gymnasiet började jag löpträna och gick ner över 20 kilo på ungefär ett halvår, om jag minns rätt. Det är lite för fort att gå ner så mycket, men jag hade ju ändrat mina vanor ganska drastiskt och när man är så ung är det väldigt lätt att tappa kilon. Min pappa var en gång i tiden långdistanslöpare så jag brås väl på honom ;)


Så här såg jag ut för sex år sedan. Jag var inte mager men ganska sunt smal.


Så här smal och fin var min pappa när han höll på med löpning som mest, tidigt 80-tal

När jag träffade min gubbe och flyttade ihop med honom, från Västkusten till östra Värmland, började de s k sambokilona smyga sig på och på sex år hade jag "plötsligt" gått upp 35 kilo och vägde mer än 100 kg.
Det var då jag insåg att jag var tvungen att ta tag i det här med vikt och livsstil.


Så här tjusig var jag för 1½ år sedan, på pappas 50-årskalas

Jag började få ont i knän, problem med magkatarr mm mm och var allmänt trött på att aldrig kunna ha fina kläder. På något vis var det som att när jag hade passerat 100 kg så kände jag att nej, jag VILL INTE bli så här tjock! Vi har hjärt- och kärlsjukdomar i släkten, diabetes och andra viktrelaterade problem och sjukdomar.

Jag testade någon gång någon soppdiet med gott resultat, men så fort jag slutade med soppan var kilona tillbaka. Dock kände jag mig förvirrad, så många olika budskap från alla håll! "Socker är bättre än fett!" "Fett är bättre än socker!" "Salt är livsfarligt!" "Salt är nyttigt!" "GI is da shit!" "LCHF is da shit!" "Ät dig smal!" Osv osv...

Min räddande ängel heter Britta och jobbar på friskvården i Filipstad. Jag har besökt henne regelbundet i drygt ett år nu och verkligen börjat få rätsida på mitt liv. För det är ju så, att kost, motion och psykisk hälsa hänger ihop som en cirkel och är det fel i någon del så blir allt knas. Jag är inget proffs, har ingen utbildning ang det jag kommer skriva om här men jag kommer skriva om hur jag upplever olika saker, mina åsikter och erfarenheter gällande allt möjligt som på något vis har med kost, hälsa och livsstil att göra.

Jag har gått ner 12 kilo och väger strax under 90 kg. Det är fortfarande jättemånga kilo kvar att bli av med, men jag har ingen panik, allt eftersom jag rör på mig och äter lite bättre så kommer jag automatiskt minska i vikt. För det är den enkla ekvationen det handlar om. Det man stoppar i sig i kalorier, ska man göra av med på motion! =)


Kommentarer
Postat av: thinki.se

Ska bli jätte kul att följa dig Heidi. Jag håller juh oxå på att gå ned. Målet är 12 kg, men jag har inget bestämt datum, utan det får bli när det blir. Förhoppningsvis till sommaren. Har bara 6 kg kvar. Och då är jag normalviktig enligt bmi. Önskar dig lycka till. Stooor kraaam.

2011-01-02 @ 11:57:10
URL: http://www.thinki.se/wp
Postat av: Maja

Min SNYGGA syster!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2011-01-06 @ 23:37:48
URL: http://lifebymaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0