Fiskgratäng á la Larsson

Jag var inne på Kryddburken och hittade ett recept på en laxgratäng som verkade supermumsig! Dock gjorde jag om det lite...

Fiskgratäng

400 g fisk (Jag tog alaska pollock)
Salt
Citronpeppar
Olja

Såsen
4 dl lättcréme fraiche
2 msk hummerfond (annan fond eller fiskbuljong går också bra)
2 dl räkost
1 pressad citron

Pommes duchesse
6 stora potatisar
2 äggulor
½ dl matlagningsgrädde (4%)
En liten klick smör
Salt & peppar

Först gjorde jag moset. Koka potatisen och vispa med elvisp tillsammans med äggulor, grädde, smör och kryddor. Låt stå att svalna. Häll lite olja i en gratängform. Tärna fisken i kuber och lägg i mitten av formen. Häll på salt och citronpeppar. Blanda ihop alla ingredienser till såsen. Spritsa potatismoset runt fisken och häll sist av allt på såsen över fisken. Gratinera i ugn, ca 30 min i 200 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0