Förbud

Jag har lärt mig att inte förbjuda mig själv en massa saker, eftersom det oftast leder till motsatt effekt. Om jag ex tänker så här "Jag FÅR INTE äta godis alls" Då "ställer min hjärna in sig" på godissug och det är det enda jag kan tänka på. Jag får äta godis, men kanske ska nöja mig med ett par bitar istället för en hel påse. Sen gäller det att utreda sig själv litegrann. När äter jag godis? När jag köper hem godis. Således: Köp inte hem en massa godis! Förr kunde jag köpa hem massor, typ på måndagen, för att barnen skulle ha till helgen. Ja eller hur... Det slutade oftast med att jag fick köpa nytt godis till dem på fredagen, eftersom jag redan svullat i mig allt. Så det handlar om att angripa problemet rent konkret - det kommer alltid finnas massor av godis runt omkring mig, så det är upp till mig att bestämma hur jag ska bemöta det.

Slutsats: Jag köper frukt och grejer istället, och sköter mina mellanmål - så blir jag inte sötsugen! Enkelt va? =)


Kommentarer
Postat av: ida

Låter enkelt, men svårare i praktiken. Eller egentligen inte svårt, men är precis likadan, sötsaker är min stora last. Kan inte ha något hemma, för då äter jag upp det direkt. Vilket är synd eftersom jag ju älskar att baka. Tänk om man då kunde ha frysen full av godsaker att bjuda på när vänner kommer över. uj uj.



Föresten älskar ja din nya blogg! :) Så roligt med temabloggar, men klarar själv inte av att hålla mig till ett ämne. hoho.

2011-01-05 @ 12:15:26
URL: http://idapersson.se
Postat av: Helena.K.

ha ha det märks att vi är släkt..kan inte heller ha massa hemma, jag är godistrollet i familjen tyvärr. Men som tur är äter vi bara lördagsgodis, och då kan man ju begränsa det lite.Säger att det är för barnens skull, men det är lika mycket för min!

2011-01-05 @ 14:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0