Kost och motion - en fråga!

Jag har ett problem. När jag tränat ex spinning eller något annat som är ganska utmattande, då blir jag alltid så himla hungrig efteråt! Inte bara direkt efteråt utan hela resten av den dagen typ. Så det känns ju ganska ovärt. Att först träna som en tok och sen stoppa i sig måltid efter måltid och ändå inte riktigt känna mig mätt. Jag försöker alltid att välja nyttiga alternativ, havregrynsgröt, fullkornsvälling och en smörgås osv. Men så dröjer detinte mer än 30-40 min innan jag är jättehungrig igen! Ni som tränar regelbundet - Hur brukar ni äta i samband med träningen? Har ni några tips?


Kommentarer
Postat av: Maja

Banan!!

2011-01-06 @ 23:33:39
URL: http://lifebymaja.blogg.se/
Postat av: Hanna

När jag tränade som mest penlade jag imellan munka o ängelholm med buss o de va oftast efter skola = hungrig! brukade alltid köra på få en banan "som belöning" efter träningen. Och sen när jag kom hem åt jag middag =) Min tränare här har sagt att om man kör ett hårt styrkepass på morgonen måste man ha ätit en ordentlig frukost 1 timme senast innan annars gör inte träningen nytta, de har med omsättningen att göra. De va mina tips :P

2011-01-06 @ 23:46:07
Postat av: ida

Efter ett hårt träningspass krävs mycket ny energi. Eftersom kolhydratslagren töms så är det viktigt att även få i sig ordentligt med kolhydrater. En banan är lång i från tillräckligt och en portion gröt låter ju bra. Men det kanske inte räcker för dig. Antingen lägger du träningen så det blir en riktig matmåltid efteråt. Eller så se till att få i dig mycket! Som sagt vill kroppen ha mer än man tror och det är ingen fara att äta direkt efter träning eftersom kroppen fortfarande förbränner. Så kanske kan du lägga till mer protein till din gröt, ett ägg eller en shake. Så håller du dig nog mättare och kroppen blir nöjd:)

2011-01-07 @ 09:14:32
URL: http://idapersson.se
Postat av: Anonym

Hejsanhejsan. Julgubben här.

Det finns flera anledningar till varför man motionerar. Antingen vill man bara komma ut i friska luften, vilket minsann inte är det sämsta. Eller så vill man få bättre kondition eller helt enkelt gå ned i vikt. Eller så alltihop på en gång.

Vad gäller det sistnämnda kommer nog viktminskningen så småningom men det kan dröja av den enkla orsaken att fett förstås förbränns men att nya muskelfibrer bildas och de väger ju en del.

Att gå ned i vikt ska kanske inte vara det primära i början utan man kanske skall se en ökande styrka och friskare lungor som viktigast.Tids nog försvinner fett och musklerna hårdnar.

När man börjar springa efter en tids stillatillvaro blir kroppen chockad och alla hungersignaler slår( i överlevnadssyfte) på alarm. Med tiden lär sej systemen att ingen fara är för handen och allt lugnar ned sej.

Alltså: kroppen vill ha mat så låt den få det. Efter ett slag bör det extrema matbehovet minska i takt med att psyket lär sej att ingen fara är för handen. För det är i huvudet lösningen sitter.

Ta det lugnt. Ät och var glad. Konditionen växer och kroppen lättar- om du ger den tid.

Julgubben.

2011-01-07 @ 12:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0