Kost

Det här med kost är egentligen så himla lätt - när man väl kommit in i rätt vanor!

När jag började gå hos världens bästa friskvårdskonsulent, Britta, så ägnade vi ett par timmar åt att utröna hur mina matvanor egentligen var. Då var de riktigt usla - nu är de bara halvusla = En stark förbättring! Så här ska man äta:

Mål 1 - Frukost

Mellanmål

Mål 2 - Lunch

Mellanmål

Mål 3 - Middag

Mellanmål

Jag brukar oftast äta havregrynsgröt med äppelmos och mjölk till frukost. På senare tid har jag lärt mig att inte hata välling (Jag tycker inte om det, men jag avskyr det inte) Så nu brukar det istället kunna bli en mugg fullkornsvälling till frukost. Bra mellanmål kan vara en kopp thé och en god smörgås eller ett glas lätt A-fil och en banan. Vad gäller lunch och middag så finns det en enda lätt regel om man vill gå ner i vikt. Halva tallriken ska vara grönsaker. Det handlar om tallriksmodellen och vill man minska i vikt ska det vara 50% "mat" och 50% grönsaker. Om man istället vill hålla sin nuvarande vikt är det en fjärdedel grönsaker och resten övrigt.

Så länge jag inte går upp i vikt så bryr sig inte Britta om VAD jag äter. Som jag tidigare beskrivit handlar viktminskning bara om + och - Det man stoppar i sig måste man göra av med genom motion. Jag tittar efter nyckelhålsmärkta produkte, ex yoghurt och bröd. Jag använder lightprodukter om det är möjligt, där jag inte anser att det sätter någon bismak (Och ni får tycka vad ni vill om det, och anse att det stämmer med de canceralarm som kommer med jämna mellanrum - man får cancer av ALLT så shit the same!) Vissa saker skulle jag inte kunna "pruta på", ex ost. Jag äter inte så mycket ost, vilket gör det till ett ganska litet problem, men jag har försökt att tycka om de hårdostar som har lägre fetthalt men det går bara inte. Alltså är det en medvetet val jag gjort - och tar konsekvenserna av. Jag vet då att om jag vill äta tio skivor ost, så har jag fått i mig många många kalorier och vill jag då inte gå upp i vikt så måste jag göra av med dem på något sätt - genom motion. Nu är jag inte riktigt så militärisk som i exemplet, men ni förstår själva tankesättet. Ska jag ta en läsk, och valet står mellan en cola och en cola zero (som för övrigt är min favorit) så tänker jag så här "Om jag tar colan måste jag gå si och så många kilometer för att bli av med de kalorierna. Tar jag cola zeron behöver jag inte göra det alls"

Jag äter ofta potatis, eftersom jag anser att det saknas något i en måltid om jag inte får potatis till. Jag äter pasta och ris - GIsnacket har inte fastnat på mig! =) Jag äter godis och pizza ibland - och tar konsekvenserna av det (dubbel motion ex) Men jag MÅR BRA och njuter av livet. Jag förbjuder inte mig själv en massa saker men frossar heller inte i onyttigheter  - så länge jag sköter måltiderna!

Börjar man hoppa över ex mellanmål - då blir man sugen och hungrig. Blir man sugen och hungrig hamnar det en massa onyttiga saker i munnen. Så A och O är att sköta sina måltider, äta regelbundet och ofta. Samt att man motionerar varje dag. Vill man gå ner i vikt ska man motionera 1 timme om dagen. Vill man behålla sin nuvarande vikt ska man motionera 30 min om dagen.

Ekvationen är därför enkel!

Sköt måltiderna och ät enligt tallriksmodellen, med halva tallriken grönsaker.
Rör på dig minst en timme om dagen.

It's as simple as that! =)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad finns det för andra alternativ till frukost? Och vad gäller på kvällen, är det sista mellanmålet kvällsmaten o vilken tid är det?

2011-01-10 @ 13:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0