Skräpmat



Minns ni filmen "Supersize me" som kom för några år sedan? En kille skulle äta mat från McDonalds varje dag, till frukost, lunch och middag, en hel månad. Han gjorde tester innan för att kolla blodfetter, blodtryck och annat. Jag minns inte hur länge han höll på, men jag har för mig att det slutade med att han var tvungen att bryta pga doktorns order. Han fick grym påverkan på kroppen! Blodtrycket blev dåligt, kolesterolet sköt i höjden - hjärtat orkade knappt med denna påfrestning! Förutom den viktökning han ådrog sig så påverkades hans organ, levern mm, vilket enligt läkarna skulle innebära kvarvarande men för livet om han fortsatte. Jag tycker den dokumentären säger väldigt mycket. Hur mycket de än proklamerar för "tallriksmodellen" och andra fånerier på McDonalds så kan sådan mat aldrig bli nyttig och hälsosam. Sorry!

Jag äter skräpmat ibland. Jag jobbar ju för guds skull på en snabbmatsrestaurang ibland! (Inte så mycket nu då men förut) Jag äter pizza ibland osv. Men jag vet också vad det innebär och Britta har lärt mig hur jag ska tänka när det gäller detta. En bra regel att tänka på är att OM man tänkt äta skräpmat så ska man se till att byta ut något av de andra huvumålen, lunch och middag, mot skräpmaten. Annars blir det ju liksom både frukost, lunch, middag PLUS skräpmat. Många många kalorier! Sen tycker jag faktiskt att man bör vara återhållsam, behöver man äta en hel pizza? Jag och min gubbe brukar alltid dela på en pizza när vi är ute och äter - dels orkar ingen av oss att äta en hel och dels blir det halva kalorimängden (och halva priset! hihi...) Sen ser vi till att välja ex cola zero eller Lokavatten, eller bara vanligt kranvatten till, så slipper man de kalorierna som läsken innebär.

Jag tycker rent generellt att man kan äta pizza eller hamburgare eller vad man nu tycker om för skräpmat, i snitt en gång i månaden. Jag tror inte kroppen klarar av att hantera för mycket "skräp" (Vilket ju uppenbarligen bevisades i ovan nämnda dokumentär) Jag har svårt att förstå de som ex äter pizza varje helg. För det första skulle jag tröttna oerhört fort, och för det andra skulle jag inte tycka att det var värt det, varken fysiskt, psykiskt eller ekonomiskt. Dock gör ju alla sina val och sina prioriteringar och det får man ju respektera.

Nej, tacka vet jag hederlig svensk husmanskost - enligt tallriksmodellen! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0