Fisksoppa med färska musslor

Vi kämpar på med vårt fiskätande här, och äter nog fisk minst tre gånger i veckan nu. Jag har lärt mig uppskatta det lite mer och familjen tycker om det jag knåpar ihop så det är ju bra. Igår var vi i Karlstad en sväng och då köpte vi färska blåmusslor - ett område där vi är totalrookies. Så här gjorde jag idag.

Musslorna (valfri ingrediens)

Jag borstade musslorna så gott det fick och spolade av dem ordentligt. De som var trasiga slängde jag direkt. De som var halvöppna slog jag emot diskbänken och om någon av dem slöt sig så sparade jag dem (dock gjorde ingen det). Det blev totalt ca 400 g musslor som dög. Jag hackade gul lök och vitlök och fräste det litegrann i smör i en bred gryta. Sedan hällde jag i musslorna och hällde över 3,5 dl vitt vin (jag använde matlagningsvin). Sedan la jag locket på och väntade ungefär 3 minuter. När jag kollade så hade alla musslor öppnat sig vilket betyder att de är klara. Lägg de färdiga musslorna åt sidan och sila av fonden - den ska användas senare till soppan.

Fisksoppa
6 pers

1 purjolök
½ gul lök
400 g alaska pollock eller annan valfri fisk
0,5 dl lättgrädde eller créme fraiche
(½-1 dl "musselfond")
(Musslor [se ovan])
3 msk hummefond
2 fiskbuljongtärningar
eventuellt en skvätt mjölk
Maizenaredning eller idealmjöl om du vill ha soppan lite tjockare
Eventuellt kan man ha potatis och morötter i men då får man koka dem före, för annars bränner det nog fast med tanke på grädden och det
Salt, peppar och dragon

Jag tror jag kom ihåg allt nu...
Hacka purjolöken och löken och fräs i lite smör. Späd med lite vatten och tillsätt buljongtärningar, musselfond, hummerfond och lite andra kryddor. Tillsätt fisken och låt puttra ett par minuter. Tillsätt grädden eller créme fraichen och eventuellt lite mjölk, redning och kokt potatis och morötter. Jag lade i musslorna sist av allt och smakade av med lite mer kryddor.
Ganska rörigt recept men jag hoppas ni fattar. Mycket goda smaker!!

JAG kommer aldrig mer kunna äta grusiga musslor på burk, nu när jag smakat på färska. De andra i familjen däremot, blev nästintill illamående bara de smakade... Men men, det är ju bara att peta bort dem eftersom de inte satt någon smak på själva soppan direkt. (Ostron däremot kommer jag aldrig ens att smaka på. Det är väl en sak att koka musslor levande - det är i alla fall döda när man äter dem. Ostronen lever ju hela vägen ner i magen... Typ... Fy!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0