Mina åsikter om olika dieter och dess påverkan på kroppen, livet och vikten

Jag vill börja med att säga att jag inte vill att NÅGON av mina läsare/vänner ska ta åt sig personligen av detta inlägg. Jag har dessa åsikter om dessa dieter och tycker som jag tycker, men jag tycker inte att ni som använder er av dem är sämre människor för det - alla gör sina val och det respekterar jag absolut! =) Bara så ni vet...

Jag tror att jag redan klargjort på min blogg vad jag anser vara den enda rätta vägen till ett sundare liv. Det handlar om mat och motion. Det handlar om att äta väl balanserad kost och alla mål, dricka ordentligt med vatten och utföra någon form av fysisk aktivitet en timme varje dag. Det är ett enkelt recept, och när man väl kommer in i de rätta vanorna mår kroppen bara bra av det. Om man äter sund mat och rör på sig så går man automatiskt ner i vikt - It's as simple as that! Det går inte fort, och det ska inte gå fort, och jag går inte tillbaka till de dåliga vanorna när jag gått ner de kilona jag vill - eftersom jag sakta men säkert vävt in sundare vanor i min vardag och gjort dem till en del av mig. Jag får i mig alla näringsämnen och vitaminer jag behöver och mår bra, både fysiskt och psykiskt. Viss låter det bra?

Därför blir jag sjuuukt irriterad när löpsedlarna på hälsotidningar basunerar ut "Gå ner 10 kg på 30 dagar med naturmetoden" "Tappa 5 kg på 5 veckor!" "Bli av med de extra julkilona på bara två veckor" osv. Till att börja med bör man inte minska mer än MAX 0,5 kg i veckan för att det inte ska gå för fort, och dessutom, om man har sunda mat- och levnadsvanor så har man inte lagt på sig en massa över jul som man behöver bli av med efteråt. Således: Man kan inte förändra sitt levnadsmönster och sitt beteende på några få veckor. Det kan ta månader och år innan man lyckas, och som Britta säger, så kommer det alltid vara svackor, där man halkar tillbaka en aning i de dåliga vanorna. Men det gäller att då ha lärt känna sig själv för att ta tag i det, inte tillåta svackan att bli så djup och långvarig, utan hämta sig igen och ta nya tag. Om det så är varje dag man får ta nya tag, för att gårdagen gick "åt helvete".

Det jag vill säga är egentligen att genom att hoppa på någon diet, mirakelkur eller bantningsmetod, så förändrar man ingenting i grunden utan bara tillfälligt. Detta gör att så fort man hittar tillbaka till sina gamla vanor igen kommer kilona tillbaka - och ofta med råge! 

Pulverbantning


 


Har man en kraftig övervikt och vill få igång sin motivation så antar jag att det kan vara en anledning att testa någon s k sopp- eller pulverdiet. Det finns hur många olika sorter som helst ex Cambridgekuren och Nutrilett. Dessa har gemensamt att de innehåller näringspreparat med alla näringsämnen och max 800 kalorier. Man kan få en rejäl viktminskning om man sköter dieten, säkert mellan 15-20 kg på tre-fyra månader. Men det är, som jag tidigare nämnde, endast kortsiktiga resultat och löser inga beteendeproblem. Dessutom handlar det mesta av viktnedgången av att man förlorar egentligen mest vatten och kolhydrater, inte fett. Detta gör att, som med alla andra dieter, så går man upp i vikt igen så fort man slutar med dem. Följer man upp en diet med ex ett bra träningsprogram och lägger om sina dåliga kostvanor kan dieten dock fungera bra för att få igång motivationen, men jag skulle aldrig utsätta mig för den. =/

 

GI-banting


 
Typisk GI-rätt. Tonfisksallad med bönor


Med GI-banting menas att man ska äta mat som innehåller kolhydrater med lågt glykemiskt index och skippa snabba kolhydrater som ex socker och vitt mjöl. Så långt håller jag med. Man får äta kött och fisk men många GI-bantare förespråkar kyckling och vilt framför fläsk och nöt. Jag har massor av kompisar som gått på GI och som gått ner massor i vikt, och sedan gått upp alltihop plus lite till efter att de avslutat dieten. Så om man planerar att leva enligt GI resten av sitt liv är det en jättebra lösning - problemet är dock att forskare kommit fram till att det vore skadligt för kroppen, bland annat för hjärnan, eftersom den behöver kolhydrater för att fungera. På en sida för GI-bantning står det att läsa som följer:

 

"GI-metoden är mer än en bantningskur – det är en livsstil. Till skillnad från alla andra bantningsmetoder ligger inte kaloriberäkning i fokus.. Du slipper den klassiska bantningen där du går hungrig och till slut tappar motivationen och misslyckas.  GI-metoden är en sund livshållning där du kan äta dig mätt på både god och nyttig mat och ändå gå ner i vikt och samtidigt känna att du mår bättre än någonsin"

 

Jag hittar några, enligt mig, ganska allvarliga felaktigheter i den texten. Till att börja med anser ju, som jag tidigare skrev, vissa forskare att man inte bör leva enligt GI alltför länge, eftersom det påverka kroppen negativt (vissa näringsbrister osv) Därför anser jag inte att man kan kalla det en sund livsstil. Dessutom anser jag att de är helt ute och cyklar när de säger att "kaloriberäkningen inte ligger i fokus" som i "den klassiska bantningen där du går hungrig" Gör man som jag och håller lite koll på kalorierna (Det är ju inte så att jag väger min mat och räknar exakt hur många kalorier den innehåller, men jag kan ju ex jämföra kalorier på olika förpackningar i affären och ta det alternativet som innehåller minst sådana), men ändå sköter sina mål hela dagarna, så blir man inte hungrig eller sugen. Dessutom får man inte äta hur mycket frukt man vill enligt GI och det tycker jag man borde få göra, det finns riktlinjer utanför GI-världen som rekommenderar 0,5 kg frukt per dag vilket jag tycker låter sunt och hälsosamt. Dessutom ÄLSKAR jag potatis... =) Nog babblat om detta

 

LCHF

 

LCHF står för Low Carb, High Fat. Eller lite kolhydrater med en högre andel fett. Enligt LCHF bör man äta kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör). Man bör undvika socker och stärkelserik mat som bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor ska självklart inte intas. Även sötningsmedel undviks helst.

"Fullkornsprodukter" är bara mindre dåliga enligt LCHF. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.Ät inte mycket frukt, utan bara undantagsvis, då det innehåller för mycket socker.

 

Enligt en LCHF-sajt: "Ät när du är hungrig tills du är lagom mätt. Så enkelt är det. Du behöver alltså inte räkna kalorier eller väga maten. Och glöm alla industriframställda lightprodukter, nyckelhålsmärkningar och liknande"  

 

Jag skulle ALDRIG kunna äta enligt LCHF-metoden! Jag ÄLSKAR potatis, även om jag äter det i måttlig mängd, och jag känner mig inte ordentligt mätt efter maten om jag inte fått potatis till maten. Och jag vill kunna äta åtminstone tre frukter om dagen, vilket jag tydligen inte får enligt LCHF... Dessutom använder jag mig av lightproduter när det krävs, för att minska på kaloriintaget, så sorry, LCHF är inget för mig!

 

ISO-dieten

 

Många känner igen en av grundarna och förebilderna för ISO-dieten, Fredrik Paulún och jag kan väl säga att detta är en av de dieterna som är minst drastiska. Den handlar inte om att man ska utesluta en massa näringsämnen utan det handlar om en balanserad kost utan en massa tillsatser. Alla typer av halvfabrikat är uteslutna. Dieten är bygger på att man ska äta så "isokaloriskt" som möjligt vilket betyder att man fördelar energin jämt mellan de olika näringsämnena kolhydrater, fett och protein. Kosten ska alltså bestå av 33% kolhydrater, 33% fett och 33% protein tillsammans med grönsaker. Den isokaloriska fördelningen sätter fart på förbränningen och detta kombinerat med att kaloriintaget begränsas till 1600 kcal per dag sägs ge en viktminskning på 1 kilo i veckan. För att inte riskera att bli hungrig rekommenderas 5 mål mat om dagen.

 

Det finns en himla massa fler dieter, men jag tycker jag har tagit upp de största här, och ska jag vara ärlig så börjar jag få skavsår på fingertopparna efter allt tangentbordsknackande =)

 

Slutligen

 

Det finns inga genvägar. Det är DU som måste göra jobbet och du behöver inga dyra eller onödiga bantningsmetoder. Du har allt som krävs inom dig och JAG VET att alla kan fixa det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0