Spenatbröd

Jag visste inte vilket bröd jag skulle servera till spenatsoppan. Så jag gjorde spenatbröd... Tänkte att det kunde passa bra. Spenaten sätter ingen smak på brödet utan ger det bara fin färg plus en himla massa fibrer.  Bild kommer strax (i skrivandets stund är brödet fortfarande på jäsning) Här kommer receptet:

Spenatbröd
20 bullar

1 pkt jäst
1 lite fingervarmt vatten
1 tsk salt
1 dl olivolja
375 g hackad spenat
Ca 2½ liter vetemjöl

Smula sönder jästen i en bunke. Rör degen slät med vatten, salt och olivolja. Tillsätt spenat och nästan allt mjöl, lite i taget. Arbeta till en smidig deg och låt jäsa ca 40 min under duk. Dela degen i 20 lika stora delar och forma bullar. Lägg dem på en plåt och platta till dem lite. Låt jäsa ytterligare 30 min under duk. Grädda dem i 200 grader i ca 15 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0