Svar till Hanna

Hanna - Vad finns det för andra alternativ till frukost? Och vad gäller på kvällen, är det sista mellanmålet kvällsmaten o vilken tid är det?

Hej systeryster! =) Det finns ju massor av olika frukostalternativ! Man måste lista ut vad man själv gillar och hur mycket man orkar äta på morgonen. Jag är lite periodare, men just nu brukar det bli fullkornsvälling eller havregrynsgröt. Jag fick tips av min friskvårdskonsulent att köpa lätt A-fil. Vanlig lättfil tycker jag är för rinnande, typ som tjock mjölk. Men lätt A-filen är himla bra! =) så lätt A-fil och mûsli är ju gott, och då inte START-mûsli eller någon annan sådan där som är full av socker. Ett tips är att ALLTID kolla efter nyckelhlsmärkning. Den symbolen betyder att produkten innehåller både socker och fett, men inte extrema mängder utan bara en viss procent. Likadant är det med fruktyoghurt, ICA har typ tre stycken som är nyckelhålsmärkta -  och de är faktiskt riktigt goda! Satsa på grovt bröd och gärna skinka eller kalkon som pålägg, ost är ju inget problem för dig för det gillar du ju inte ;) Som sagt, det finns massor av alternativ! Jag är dock INTE överens med LCHF och andra metoder och anser inte att man ska äta bacon och äggröra till frukost varje dag, för i min värld är det ju kalorierna som räknas - det man stoppar i sig ska man gå av sig.

Ja, man skulle kunna kalla sista mellanmålet för kvällsmat och jag vet faktiskt inte om det ska vara någon speciell tid. Grejen är att man äter ju middagen ganska sent, kanske typ 16-17 och därför behöver inte kvällsmaten vara så maffig som alla tror. Jag brukar ta ungefär som en frukost fast kaske lite mindre portion. Lite havregrynsgröt eller en kopp thé och en smörgås eller liknande. Så i förhållande till middagen borde väl det mellanmålet bli ungefär kl 20. Men jag skrev det som ett mellanmål för att man ska veta att det inte ska vara en hel måltid, inte som frukost/lunch/middag liksom, för det är de tre största huvumålen. Sen hur man lägger upp det tidsmässigt spelar inte så stor roll, så länge man kommer ihåg att få med alla mål. Det har väl egentligen varit min största utmaning, att få med BÅDE lunch och middag och inte bara det ena. Men så fort jag börjar slarva kommer sötsuget som ett brev på posten...

Hoppas du fick något matnyttigt (hihi...) tips!
Kram


Kommentarer
Postat av: Hanna

TACK!! =)

2011-01-11 @ 21:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0