Träningsvärk och vinteraktiviteter!

Den enda värken som är acceptabel är väl ändå träningsvärken!?
Jag har ont i mina axlar, lite i armarna, lite i benen. Således nästan överallt... =) Jag vet dock inte vilken värk som kommer av vilken aktivitet, eftersom jag gjort så himla mycke olika saker den senaste tiden. Men jag skulle tro att snöskottningen varit mest påfrestande för kroppen, eftersom det är den vi ägnat många timmar åt här hemma. Helt sjukt mycke snö som kommit!

Jag förstår förresten inte de som anser att det inte finns så många sätt att få motion på på vintern. Jag var visserligen en av dem som ansåg detta men not anymore! Man kan i princip göra allt man gör på sommaren även nu! Visst, jag vill inte gå min vanliga skogsrunda eftersom den är alldeles för snörik, fylld med skidspår och snöskoterspår. Men promenader är absolut inget problem på vintern! Den mest uppenbara träningsformen för vintern borde väl ändå vara att åka längdskidor. Här i Nykroppa finns det fina skidspår och det är en av de bästa träningsformerna, eftersom man använder hela kroppen, ungefär som vid stavgång. Man kan löpträna året runt, även om det inte rekommenderas intervallträning i kyla eftersom kroppen inte ska bli kall. Snön är fjädrande vilket underlättar för knän och fötter. Om man bortser från utomhusaktiviteter så finns det ju massor av indoorgrejer att göra. Har man tillgång till ett gym är det perfekt, men har man inte det kanske man som jag, har en god vän som ex har en Crosstrainer som man kan få snylta lite på. (Maria - du är underbar!) Man kan köpa någon träningsdvd om man har svårt med disciplinen. Köpa något av alla de fitness-tvspel (Typ Wii) och träna till, där har man tydligen också någon typ av PT som hela tiden hjälpter till att pusha och de som jag känner som har testat säger att det garanterat ger träningsvärk =)  Man kan köra på olika gruppaktiviteter, badminton, cirkelgympa, spinning, bodystep, core, box mm mm. Vi som jobbar inom Filipstads kommun får massor av rabatt på vissa träningsställen och tränar gratis på vissa, ex gratis inträde i simhallen = Perfekt på vintern!

Nej, hörrni, kom inte och säg att det inte finns något att göra på vintern! Det finns något för alla!! =)


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Om ni inte redan har någon tvspelskonsol så rekomederar jag x-box 360 + Kinect, istället för Wii, när det gäller fitnessspel assså. Kinecten har en kamera så du ser dig själv i spelet bredvid din tränare och då registrerar den varje litet "fel" eller "fusk" man gör, jätte bra verkligen tycker jag att det är, vi har köpt spelet Your Shape. Då mäter även kameran ut dina mått och allt och vad du är ute efter med din träning sen lägger din PT i spelet upp ett schema åt dig. Rekomenderar starkt!

2011-01-07 @ 19:11:54
URL: http://jaaskelainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0